Dasar Luar Malaysia : Nota Sejarah SPM (10)


Dasar Luar Malaysia : Nota Sejarah SPM  (10)


14.USAHA / LANGKAH /CARA DALAM MENGATASI CABARAN

(a) Penyelasaian melalui mahkamah antarabangsa

Kedua-dua negara yang menghadapi krisis boleh menjalankan penyelesaian dengan merujuk kepada mahkamah antarabangsa.Sekiranya semua negara mematuhi peraturan dan keputusan yang ditetapkan maka keamanan dunia berjaya diwujudkan. Ini juga dapat memulihkan semula hubungan yang baik.

Selain itu, masalah pencerobohan sempadan antarabangsa dapat diatasi dengan mengetatkan penggunaan ruang udara oleh Singapura.



(b) Mengadakan perundingan peringkat menteri.Contohnya Mesyuarat Menteri-Menteri Luar ASEAN.Dalam mesyuarat tersebut beberapa isu yang boleh menggugat kerjasama dapat dibincang dan diselesaikan.








(c) Masalah jenayah sempadan dapat diatasi dengan kerjasama pasukan keselamatan negara ini dengan negara jiran. Contohnya menubuhkan APPM, UPP dan ESCOM.Kerjasama ini dapat menghalang kemasukan barangan terlarang seperti senjata api, haiwan dan lain-lain lagi.

(d).Selain itu, boleh menugaskan beberapa pasukan penguatkuasaan keselamatan untuk menjaga perairan antarabangsa dan 262 pintu masuk sempadan negara seperti pasukan Maritim Tentera Laut Diraja Malaysia dan Polis Laut Diraja Malaysia. Melaluinya, gejala penyeludupan, pemerdagangan manusia dapat dikawal.

(e) Pihak berkuasa Malaysia dan Filipina bolehmenjalinkan perkongsian risikan.Dengan ini, dapat membanteras ancaman pengganas di Lahad Datu danboleh mengeratkan hubungan Malaysia dengfan Filipina.

(f).Perlu mengelakkan kebergantungan dengan negara majudengan mengadakan kerjasama dengan negara Asia Tengggara. Dengan ini, kebergantungan dapat dikurangkan demi menjaga kepentingan bersama.

(g). Masalah kejatuhan nilai mata wang boleh diatasi jika menyelaraskan penggunaan mata wang USD bagi memudahkan urusan perdagangan.Selain itu, Malaysia perlu mencari medium perantara lain sebagai alat pertukaran untuk berurusan seperti dinar emas. Ini dapat mengeratkan hubungan Malaysia dengan negara-negara Islam.

(h).Kebanjiran pendatang tanpa izin ( PATI) dapat diatasi dengan menghantar mereka balik ke negara asal.Selain itu, boleh mengadakan dasar pemutihan PATI.Seterusnya, pihak kerajaan dan majikan perlu mengutamakan rakyat tempatan untuk memenuhi sektor pekerjaan.

(i).Mengadakan rundingan dalam mengatasi masalah jerebu merentas sempadan. Jabatan Alam Sekitar kedua-dua buah negara perlu bekerjasama untuk mengekang pembakaran terbuka. Ini akan menbantu menjaga hubungan yang sihat dengan negara jiran.



.